Siman tres

20 september 2016 - Westpunt, Nederlandse Antillen

Hoihoi allemaal!!!

Ik zit nu precies drie weekjes op het eiland en ga het nu redelijk beseffen… vorige week heb ik een week avonddienst gedraaid op stage en deze week een week dagdiensten.

Wat er allemaal op mij af is gekomen deze weken is nog steeds moeilijk onder worden te brengen, zet zijn leuke dingen, leerzame dingen, spannende dingen en vooral uitdagende dingen.

Ik probeer veel uit te leggen hoe ik me nou voel, vaak krijg ik een berichtje terug ‘kan ik begrijpen’, vandaag kreeg ik van iemand een berichtje die zei ‘ik wil je proberen te begrijpen, maar helemaal zal ik het niet’ Juist! Dat heeft me aan het denken gezet, het is echt niet beschrijven wat ik hier beleef qua gebeurtenissen en gevoelens.

Wat ik wel weet is dat Curaçao een land is vol inspirerende bronnen voor mij. Ik leer mezelf enorm kennen hier. Neem nou het voorbeeld van afgelopen donderdag, misschien hebben jullie het meegekregen van het nieuws, maar ik zal even kort uitleggen wat er gebeurde: afgelopen donderdag was ik lekker vrij, zoals haast elke ochtend ben ik vroeg wakker, pakte mijn pannetje, vulde het met water en zetten het op de kookplaat voor mij o zo niet heel lekkere oploskoffie. Eenmaal uit de douche is het water meestal al gekookt (of bijna), nou deze keer niet. Ik liep naar mijn metertje aan de muur en die was helemaal uit, in paniek (ja zo kan ik dus echt daarop reageren) belde ik mijn huisbaas die zei: “Ja dushi, ze zijn bezig met stakingen hé… niemand op het eiland heeft meer elektriciteit, ik: hoe lang gaat dat duren?!, zij: ja meisje ik werk niet bij de overheid, dat weet ik niet.”  En toen was er paniek bij Gill, woensdag avond heb ik allemaal inkopen gedaan bij de AH (lees: dure inkopen!) dat kon ik dus allemaal gaan weggooien... kip, kwark, hüttenkäse, vlees, beleg en wel het minst erge vond ik dan die oploskoffie… Ik ben naar de sportschool gegaan waar de apparaten en airco nog wel werkte op generatoren en eenmaal thuis, (ja ik noem het nu wel echt mijn thuis) zag ik dat bijna iedereen vrij had van stage door de staking, dat betekende maar één ding en dat was naar het strand.

Op het strand had ik twee boterhammen bij me met ongeveer 500 gram kipfilet (vond het zonde om weg te moeten gooien) en maakte iedereen mij bang dat het nog weleens 3 dagen zou kunnen duren. Aangezien iedereen zijn eten had kunnen weggooien moesten we gedwongen uit eten, er hing geen goede vibe maar toen iedereen zijn eten op had begon ineens de muziek weer te spelen en zag ik door het licht wat ik op mijn bord nog had liggen, ‘jaaaa, we hebben weer elektriciteit!’

Thuis was alles oké, klein weekje later (nu) is nog steeds alles oké, waarom heb ik me die dag zo druk gemaakt om zoiets? Oké in Nederland zou zoiets nooit kunnen gebeuren, maar dat maakt het juist nou hier een beetje leuk. Zaterdag had ik ook avonddienst, wanneer het rustig werd raakte ik aan de praat met een collega, dit gesprek heeft mij erg aan het denken gezet en heeft mij laten inzien dat ik hier mezelf totaal ga leren kennen, ik vind het zo bijzonder idioot dat ik deze stap heb gemaakt wanneer ik een ‘down’ momentje heb, maar nu ik dit zit te typen op mijn balkon met uitzicht op de zee en het niet meer te warm is om (in de schaduw) buiten te zitten, voel ik me vereerd en trots dat ik deze stap heb genomen. Zondag heb ik nog genoten van een heerlijk ontbijtje bij BijBlauw en gezwommen met de vissen bij de Grote Knip, hoe bedoel je ik verleg mijn grenzen. Letterlijk en figuurlijk.

Pasa felis a nochi, bon drumi!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ria:
    21 september 2016
    Hoi Gillvani,
    Wat een genot weer om je verhaal te lezen en fijn om te lezen dat je langzamerhand je draai weet te vinden.
    Nu nog leren omgaan met alle rare gewoontes op dat gekke eiland.
    Ik kijk weer uit naar je volgende blog.
    Veel liefs en een high five van Nina LY xxx
  2. Papa:
    21 september 2016
    Super Gill!
    Nog een paar weken en je weet niet meer hoe goed het allemaal in ons kikkerlandje is georganiseerd maar ik vind dat je het erg goed doet na drie weken.
    Blijf in ieder geval je gevoelens van je af schrijven en wij kijken alweer uit naar je volgende verhaal.
    Ook de foto's zijn prachtig en zo te zien gaat het prima met je nieuwe camera
  3. Joke:
    23 september 2016
    Hoi Gill,

Leuk om je verhaal te volgen kijk er echt altijd naar uit.
    Nou dat is lekker zeg kan me voorstellen dat je niet blij was toen je net al je boodschappen had gedaan.
    Fijn dat je zo langzamerhand je draai gaat vinden. Succes met alles en tot je volgende blog zou ik zeggen.

Groetjes Willem en Joke xxx
  4. N van den berg:
    23 september 2016
    toch apart om zo op de hoogte blijven met je wel en weets. Ja iemand die dit niet meemaakt weet ook niet wat je ups en downs zijn Kunnen alleen diegene zeggen die het ook meemaken. Proef uit je verhaal dat je het iets beter afgaat daar in dat toch wel vreemde land met zijn eigenaardigheden. Kijken uit naar je volgende blog

XXXXXXXXXXXXXXXXTante nel en Ome nico